Pro a proti! ČRo Stropnický vs. Sedláček na téma McDonald

Přesně před 25 lety vkročili zákazníci do první restaurace rychlého občerstvení americké sítě McDonald’s na českém území. Nacházela se a dodnes stojí v pražské Vodičkově ulici. Od té doby se počet těchto restaurací přiblížil stovce. Jak se dnes díváme na restaurace McDonald’s a týká se nás tzv. Mcdonaldizace?

„Jde o symbol toho povrchního ze západní kultury,“ uvedl v pořadu Pro a proti předseda Strany zelených Matěj Stropnický. „Dokonce nevím, jestli kultura je zde to správné slovo,“ dodal.

Podle něj jde především o způsob trávení času a trávení života. „Tlak na čas je integrální součástí západní společnosti. Plynutí času je různé v rámci zeměkoule. Například Araby nebo jižní Evropany vnímáme jako někoho, kdo je líný, často ale jen proto, že jim jinak plyne čas.“

Spojené státy pro mě nejsou extraktem zla. V Americe také existuje obrovské zázemí nezávislé kultury,“ upozornil politik.

Přesto je stále otázkou, jestli je McDonald’s vývozem Ameriky jako státu a jeho politického zřízení, nebo jde jen o vývoz konkrétní firmy, která se snaží expandovat. „O tom je potřeba vést debatu,“ soudí Stropnický.

Ekonom a filozof Tomáš Sedláček považuje na McDonald’s za „nejstrašidelnější“, když už není jiná alternativa, jak prý viděl na mnoha místech v Americe.

„Tradiční rodinné restaurace nemají mnohdy šanci proti místním McDonald’s. A podobný problém se za chvíli bude řešit u Uberu a u Airbnb. To je vše podobný případ, kdy hrozí extrémní monopolizace, pokud se to neohlídá,“ varoval ekonom.

Konkrétně v oblasti stravování ale monopolizace v Evropě zatím nehrozí. „McDonald’s je stále jako možnost, není na každém rohu a zákazník si to najde, když chce.“

Expert vysvětlil, jak se pronikání kapitalismu do našich životů projevuje. „Když jsem chtěl kdysi mluvit se svojí mámou, tak jsem s ní prostě mluvil. Nepotřeboval jsem k tomu žádné struktury kapitalismu. Dnes, když matce telefonuji, tak zaměstnám u toho jednoho telefonu tisíc lidí, od právníků a uklízeček až po marketéry, ideology a techniky.“

„Můžeme hospodářsky růst v momentě, kdy prodáme něco, co jsme předtím zvládali sami. Před dvěma generacemi komunikace nevydělávala žádné HDP, většina komunikace probíhala bez trhu, dneska ale většina probíhá s pomocí trhu. Dnes na trh můžete dát také úklid nebo výchovu dětí,“ konstatoval Tomáš Sedláček.

Rozhovor si můžete pustit pod tímto odkazem.