Zelení necílí jen na ekologicky smýšlející voliče. Z alternativy se stává klasika. Podle slov předsedy strany Matěje Stropnického to vypadá, že je jejich program má hlavu a patu. Ovšem písmenka jsou jedna věc, realita může být úplně jiná. Ale také nemusí…
Jak jste se k politice dostal, bylo to přes vašeho otce, současného ministra obrany?
Ne, já začal s politikou už v devatenácti letech, tedy dříve, než on. Přihlásil jsem se k Zeleným, protože mě oslovil jejich program. Pro mě bylo důležité, že se věnují řešení problémů, které mi připadaly zásadní. Myslím, že jsem spíše já inspiroval svého otce, i když zpětně tomu nejsem až tak moc rád…
Proč? Máte rozdílné názory na politiku?
Já hlavně nejsem nadšený z toho, v jaké společnosti se můj otec ocitnul.
Je herectví dobrou průpravou pro politiku?
To neumím posoudit, nejsem profesionální herec. Hrál jsem jen ve filmu Máj. Ale určitě je fajn umět dobře komunikovat.
Energetika je jedním ze stěžejních bodů programu Zelených. Jak to tedy máte, zavřít jaderné elektrárny a přejít na čistě na solární a vodní elektrárny?
Našim plánem není zavřít jaderné elektrárny. Chceme jen, aby stát penězi z rozpočtu nepodporoval výstavbu nových reaktorů v Dukovanech a Temelíně. Myslíme, že to není potřeba. Raději bychom viděli podporu malých alternativních řešení pro domácnosti, tam je budoucnost.
Jak se díváte na přijetí eura?
Jednoznačně ano. Dokonce i kdyby to vedlo ke zvýšení cen, ty by se pravděpodobně minimálně zaokrouhlily nahoru. Jenže zároveň by se zvýšila i cena práce.
Více financí do vzdělávání je mantra snad všech stran. Jaká je vaše vize?
Určitě je potřeba zvýšit platy učitelů, aby se zlepšila jejich prestiž. Zvedli bychom hlavně nástupní platy a změnili systém. Peníze by neměly vyplývat z počtu odučených let, ale ze schopností. Pedagogy je potřeba motivovat k dalšímu studiu. Například studijní volno je jedním z dobrých nástrojů.
Chcete podporovat inovativní podnikání. Co si pod tím představujete a jak to uděláte?
Nechceme, aby byla z České republiky montovna. To se nám nelíbí. Potřebujeme místa s přidanou hodnotou, podpořit startupy, ale i zavedené firmy, které přinášejí inovace a služby s vysokou přidanou hodnotou a vysokým podílem výzkumu a vývoje. Vrcholem drzosti je, když obrovské firmy, které chtějí levnou pracovní sílu ještě žádají státní podporu. Nepodpořili bychom například Amazon v Počernicích.
Zní to dobře. Ale kde na to všechno vzít peníze?
Myslíme si, že je potřeba daleko více zdanit znečišťovatele. Nevím, proč poplatek za těžbu tvoří jen 2% z příjmu, klidně by to mohlo být i 10%. Je potřeba zdanit negativní externality. Šlo by především o velké firmy, které se nechovají ohleduplně k životnímu prostředí. Jsme pro zavedení mýta pro kamiony. Naše silnice druhých a třetích tříd i dálnice jsou černou dírou v rozpočtu. Ti kdo zatěžují a ničí silnice, by měli i platit. Ideálně by to vedlo k většímu využívání železniční přepravy.
Jste pražským radním za dopravu. Jak se díváte na stále nedostavěný Pražská okruh?
Myslím, že to není tak důležité jak se prezentuje. Víte, že 60% všech cest je veřejnou dopravou? To je potřeba podporovat. I kdyby byl Pražský okruh celý a přidal ještě jeden pruh, kdyby tito lidé sedli do auta, místo MHD, stejně by byl okruh k ničemu. Jde o předražený projekt. Pokud už je nutné něco stavět, neměly by to být drahé tunely, které navíc využijí jen auta.
Jaká dopravní stavba tedy má budoucnost?
Jednoznačně vysokorychlostní železnice z Brna do Prahy, i když jde o drahou záležitost, je to krok dopředu
Jezdíte na kole?
Občas, ale častěji chodím pěšky.
A jak se díváte na plán Prahy 1 zakázat kola na frekventovaných místech?
Je to dost nafouklé. Jsem proti úplnému zákazu. Je jasné, že v Praze nebude nikdy takový cykloprovoz jako například v Kodani, nebo ve Vídni, protože je kopcovitá.
Vím, že se situace se zákazem vznikla kvůli sagwayům v přeplněných ulicích. Kdyby se podařilo dav turistů více rozmělnit také do okolních ulic, bylo by více místa a turisté na sagwayích a elektrokoloběžkách by mohli vidět i jiné krásné části, více by toho stihli a pro všechny by to bylo příjemnější i bez zákazů. Možná to bylo elegantnější než ty otevřené turistické autobusy.